2017. december 2., szombat

Táplálékkiegészítők - mit és miért? 1. rész

 Ha az emberlánya kezdő az edzés világában, akkor könnyen belezavarodhat, az étrendkiegészítő bogyók és porok sokaságába. Ezzel én sem voltam ám máshogy, rengeteg utánajárás, olvasgatás előzte meg a bevásárlást. Nem szeretem, mikor valaki csak úgy szedi tonnaszámra az ilyen-olyan pirulákat és mikor megkérdezed, hogy na az éppen mire jó, fogalma sincsen a dologról. Hát akkor minek?
Ebből kiindulva, gondoltam, hogy megosztom veletek, hogy én mit, miért és mikor szedek/iszok, hátha segítek vele egy kicsit.  Mielőtt neki látnék a listának, azért tisztáznám, hogy ezek az étrendKIEGÉSZÍTŐK, önmagukban nem képesek csodákra, normális táplálkozás és rendszeres mozgás és pihenés nélkül nem fognak sokat használni. Azért remélem ezzel, eddig is tisztában volt mindenki :) 

iso-whey-zero-coffe-latte-uj-iz

  1. Fehérje porok
MIRE JÓ?
Ez igazából a legalapvetőbb kiegészítő, amit nagyjából mindenki használ, aki súlyzós edzésekre adja a fejét. A megfelelő fehérje bevitel elengedhetetlen az izmok megfelelő regenerálódásához és fejlődéséhez. Valamint a fehérje feldolgozáshoz, több energiára van szüksége a szervezetünkre, mint a zsírok és a szénhidrátok esetében, tehát az anyagcserénk is felgyorsul.
Fehérje bevitelünk egy részét alapvető ételekből is biztosíthatjuk (hal, csirke, pulyka, marha, tojás, sajt, szója… a sertéshús jóval zsírosabb a többinél, ezért nem szokták ajánlani). Viszont, ha súlyzós edzéseket vagy bármi olyan sportot végzünk, ami az izmainkat nagyban terheli, egyértelműen több fehérjére is van szükségünk és a protein porok ezt nagyban megkönnyítik, legalábbis nekem e nélkül biztosan nem sikerülne elegendőt bevinnem.
MIKOR ISZOM?
Minden reggelemet ezzel kezdtem, mivel a szervezetem minimum 8 órája nem kapott semmilyen táplálékot, ilyenkor egyből meg is kapja a szükséges löketet. Az én kedvencem a BioTech iso Whey Zero Caffé Latte ízesítése. Imádom az ízét és ebben még koffein is van, így az eddigi cukros kávémat is sikerül helyettesítenem.  Szigorúan csak vízzel! Amúgy is az össze proteint vízzel ajánlják, mert könnyebben oldódnak, mint tejjel, de ez a kávés tényleg finomabb is vízzel keverve.
A másik időpont pedig, edzés után. Ilyenkor a gyorsfelszívódású fehérjék, segítik az anabolikus folyamatokat (ilyenkor épül az izom, valamint ebben az állapotban lesz a glükózból glikogén, ami gyorsan felhasználható energiaforrás) beindulását.  Itt még egy gyors kitérőt tennék, mert fontos : anabolikus állapotra NEM edzés alatt vált a szervezetünk, hanem edzés UTÁN.
Ezek mellett még akkor lehet érdemes fogyasztani, ha egy normális étkezés nem fér bele az időnkbe valamiért. Arra azért érdemes figyelni, hogy ez ne legyen rendszeres, mert a normális étkezés elengedhetetlen, de néha-néha egy rohanós napon teljesen jó megoldás.
MELYIKET?
Rengeteg fajta proteinpor létezik (tejsavó, rizs és borsó, marhafehérje), ebből mindenki válassza ki, hogy neki mi válik be. Én a BioTech iso Whey zero termékei közül szoktam válogatni. Ezek ízesített tejsavó fehérjék, gyorsan és könnyen szívódnak fel a szervezetemben, tehát reggel és edzés után tökéletesek. Egy adagban összesen 94 kalória van, tehát esetleges diéta mellett is tökéletesen fogyasztható és még BCAA is található benne (a BCAA-ról a következő pontban lesz szó).
Valamint ott vannak még a protein szeletek is, ebből nem tudok olyat mondani, amit rendszeresen fogyasztanék, mert nagyon ritkán költök ilyenre és akkor is mindig mást próbálok ki.


  1. BCAA
 2583_2
MIRE JÓ?
Az aminosavak a fehérjék alapvető építőkövei. Az elágazó láncú aminosavak, röviden BCAA (L-leucin, L-valin, L-izoleucin) esszenciális aminosavak, tehát a szervezetünk magától nem képes előállítani, így csak étkezésink során vagyunk képesek bevinni (vörös húsokkal és tejtermékekkel leginkább).  Az izmokat alkotó aminosavak 35%-át a BCAA aminosavak teszik ki. Nagyon magas az antikatabolikus (tehát az izombomlást akadályozó) és az anabolikus (izomnövekedést segítő) hatásuk.  Így gondolom már egyértelmű, hogy az izomzat fejlődésének érdekében szedem.  Ezek mellett segíti az izmok gyorsabb regenerálódását és csökkenti az éhség érzetet is (én akkora kapszulát szedek, hogy nem is csodálom, hogy teltség érzetet okoz: D ) és növeli az állóképességet, nehezebben fáradunk ki.
MIKOR SZEDEM?
Edzés napokon edzés előtt, valamint edzés után szoktam bedobni 1-1 kapszulát. Pihenőnapokon pedig reggel és este.  (Őszinte leszek pihenőnapokon néha kimarad, de edzés napokon mindig szedem!)
MELYIKET?
Én ebből is BioTech terméket használok, méghozzá a Mega Amino 3200-at. Én igazából azért használok kapszulát, mert árban ez éri meg a legjobban.  De ha valakinek nem csúsznak a tabletták, akkor por (amit nyilván vízzel hígítunk) és folyékony (ezt is vízzel kell keverni) formában is beszerezhető.
A következő részben még szó lesz az izületvédőkről és a vitaminokról. Remélem, akkor is velem tartotok majd! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése